Apparently

EU is Too Cool for School

Unge efterspørger viden om EU – men får de det?

Alt for mange unge føler sig dårligt rustet til at deltage i demokratiet – især når det gælder EU. 44 % af unge over 18 år ønsker konkrete eksempler på, hvordan EU påvirker deres hverdag. 46 % af de 16-17-årige mener, at EU-undervisningen skal styrkes, og 35 % vil have mere information på sociale medier.

Men skolerne halter bagefter. EU-undervisning er nedprioriteret og fragmenteret, og konsekvensen? En generation, der risikerer at stå uden den viden, der skal til for at forme deres egen fremtid. Det skal ændres – nu!

Vi foreslår:

  • EU-case-rollespil på alle gymnasier – Eleverne skal opleve, hvordan beslutninger træffes i EU, så det bliver konkret og nærværende.

  • Obligatorisk EU-undervisning på samfundsfag C – Alle gymnasieelever skal have en grundlæggende forståelse af, hvordan EU fungerer, og hvad det betyder for deres liv.

  • Konkrete eksempler i folkeskolen – EU’s rolle i historiske og nutidige problemstillinger skal integreres i samfundsfag og historie allerede fra folkeskolen.

Kun sådan sikrer vi, at unge får den viden, de efterspørger – og den forståelse, der er nødvendig for at deltage i demokratiet.

Europæisk Ungdoms undervisningsmateriale

Læs hvad vi mener her


Debat
: Skolen svigter sit formål ved at nedprioritere undervisning i EU